Så byggs nya Kvillemotet – massivt arbete på Lundbyleden som pågår minst fram till 2030

Trafiken från Lundbyleden till Tingstadstunneln är sedan länge avstängd och ska förbli så ända till minst 2030. Orsaken till det här är att hela sträckan av Lundbyleden mellan Brunnsbo och Backaplan ska förändras totalt: Brunnsbomotet rivs och i stället byggs Bunnsbo Pendeltågstation och ett nytt mot, Kvillemotet. Här är Trafikverkets planer för området.

Brunnsbomotet kommer alltså att rivas under kommande år och istället byggs ett nytt mot upp – Kvillemotet. Det nya motet ska ligga där infarten till Biltema är i dag vid Östra Magårdsvägen, medan den nya tågstationen hamnar mellan det nya motet och Brunnsbo.

Det nya Kvillemotet utformas som en trumpetkorsning, vilket medför att trafikströmmarna ska ansluta och avgrenas till och från Lundbyleden utan att behöva korsa varandra. Bron över Lundbyleden utformas med två körfält från Kvilleleden, som övergår till ett körfält för påfart österut på Lundbyleden – via en trumpetutformning.

På bron ska det även bli ett körfält för ”motriktad trafik”, alltså norrut mot Kvilleleden från Frihamnen och Brantingsmotet-hållet. Trafik från Tingstadstunneln och Ringömotet i västlig riktning kör via vänsteravfart på en rampbro med anslutning till Kvilleleden. Trafik från Marieholmstunneln och E6 norrifrån kör via högeravfart och ansluter till Kvilleleden eller det senare Leråkersmotet via en parallellramp, enligt Trafikverkets planering.

Kvillemotet sett från öster med den så kallade ”Trumpetkorsningen” anläggs mellan Lundbyleden och Hamnbanan.

Även Kungälvsleden (E6), som ligger i höjd med Brunnsbo, kommer att stängas och rivas och marken återställas efter att bygget är klart. I samband med att en ny bro för Bohusbanan anläggs på platsen kommer all trafik från Lundbyleden att ledas under denna. Detta menar Trafikverket ska skapa förutsättningar för längre vävningssträckor och därmed innebär en effektivare trafiklösning.

Lundbyleden har i dagsläget ett antal trafikledningssystem men inget som är sammanhängande. Systemet klarar därför inte av att hantera trafiken under större störningar.

I samband med ombyggnaden kommer Lundbyleden att förses med ett heltäckande trafikledningssystem som stödjer både trafikanter och väghållaren i samband med störningar, kösituationer samt drift och underhållsåtgärder. Där kameratäckning saknas kommer vi att komplettera med nya kameror. På avfarten ned mot Tingstadstunneln, vid delningen mellan Marieholms- och Tingstadstunneln, placerar vi bommar och avstängningssignaler. Inför denna avstängningsplats kommer Lundbyledens trafikledningssystem att kompletteras med omställbara vägvisningsskyltar som hänvisar trafiken till annan väg vid en tunnelavstängning.

Byggstart planeras under 2024 och färdigställande under 2029/2030. Men sedan delen med pendeltågsstationen i Brunnsbo visade sig bli dyrare än tänkt har den redan försenats. Från början var tanken att det skulle bli byggstart sommaren 2022 och därmed att den skulle kunna öppnas i december 2027.

Listan: Projektets olika delar från pendeltågsstation till nytt mot

Därför väljer vi på HelaHisingen.se att gardera oss och skriva att ombyggnaden kommer pågå ”minst” till och med 2030. Det har helt enkelt varit svårt att sätta igång i tid från första början och med så många olika delar i ett så stort projekt kring hela området vore det helt enkelt närmast sensationellt om allt höll tidsplanerna som det är tänkt.

Projekt Kvilleleden, gator vid Backaplan (DP0) är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs Stad och Trafikverket som hos Trafikverket går under benämningen ”E6.21 Lundbyleden, Gator vid Backaplan samt Bohusbanan och Brunnsbo station”. 

Projektet innefattar i huvuddrag:

  • ombyggnation av gator vid Backaplan
  • dubbelspår på Bohusbanan
  • två nya underfarter vid Bohusbanan
  • anpassningar för spårväg i Backavägen
  • en ny pendeltågsstation i Brunnsbo
  • ny bytespunkt för kollektivtrafik i Brunnsbo
  • ombyggnation på Lundbyleden med bland annat nya på- och avfarter
  • parallellt planeras för ett arbete med konst
Karta över området med de olika delarna av byggprojektet som kommer pågår minst till och med 2030. Foto: GÖTEBORGS STAD

Väg- och järnvägsplanen vann laga kraft 2019-06-10 och ligger till grund för järnvägsplanen, men målet är att projektens byggskeden ska sammanfalla, det vill säga att Brunnsbo station byggs samtidigt som ombyggnaden av Lundbyleden och Bohusbanan.

Projektet är vad som i Trafikverkets järnvägsplan anses vara ”beläget i ett strategiskt viktigt utvecklingsområde med flera pågående stadsutvecklingsprojekt”. Området saknar höga naturvärden, består i stor grad av infrastruktur och är utsatt för buller, vibrationer och risk avseende farligt gods. Befolkning, målpunkter och flöden av människor förväntas öka med tiden, är slutsatsen.

Länsstyrelsen har fattat beslut om att projektet ej innebär betydande miljöpåverkan då projektet är av mindre karaktär i ett område som redan är påverkat av infrastruktur och buller. Beslutet innebär att en utförlig miljökonsekvensbeskrivning (MKB) inte är nödvändig, istället räcker en enklare miljöbeskrivning i denna järnvägsplan.

Framtidens Backaplan får sällskap av Framtidens Brunnsbo

Parallellt med detta planerar Göteborgs stad en större om- och utbyggnad av stadsområdet Brunnsbo i Hisings Backa. Här skall dels Brunnsbotorget helt sonika flyttas från dagens läge inne bland bostadshusen ut mot den nya pendeltågsstationen, som HelaHisingen.se tidigare berättat.

Dessutom skall ett större antal nya byggnader tillkomma med både bostads- och kontorshus. I första hand vill staden bygga dessa kring Litteraturgatans sydliga delar – med ambition att bygga (inner)stadskvarter längs med denna huvudväg in i Backa. Här skall sedan spårväg byggas framöver, där den första etappen blir från Backaplan via Backavägen genom nya ”framtidens” Backaplan, förbi den nya pendeltågsstationen och vidare fram mot centrala Backa i norr. I en första etapp väntas spårvägen byggas fram till och med dagens hållplats Balladgatan i höjd med Brunnshuset.

Medan Trafikverket bygger om Lundbyleden vill Göteborgs stad bygga om Brunnsbo – rejält. I vitt på kartan är nya planerade byggnader markerade. Foto: GÖTEBORG STAD

Detta är en större stadsbyggnadsutveckling där Brunnsbo är en del i den utvidgade innerstaden med ”högre täthet och funktionsblandning”. Totalt blir det cirka 1300 nya bostäder varav cirka 50 studentlägenheter samt 8 avdelningar förskola som byggs i området.

Utöver den här utbyggnaden pågår även det stora stadsbyggnadsprojektet kring ”Framtidens Backaplan” något till sydväster i området, på andra sidan gränsen från Backa till Lundby. Här har redan de första kvarteren i anslutning till Leråkersmotet färdigställts och både butiker som lägenheter kommer få se inflyttande hyresgäster inom en nära framtid.

HelaHisingen.se återkommer löpande med information om samtliga ovanstående projekt vad det lider.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

LÄS MER: