Stora Holm fyller 50: Här har göteborgsbilisterna halkat runt – på Volvos originaltestbana

En hal 70-åring som känner sig som 50. Så kan Stora Holm i Säve beskrivas – Volvos gamla testbana som under ett halvt sekel fungerat som trafikövningsplats för körskoleelever i Göteborg. Har du tagit körkort i stan har du garanterat ett minne från detta ”födelsedagsbarn”…

Hösten 1974 invigdes Stora Holm Trafikövningsplats och Göteborg var därmed den första staden i landet med en anläggning för halkkörning som en obligatorisk del av körkortsutbildningen. Sedan dess har hundratusentals blivande förare gjort sin riskutbildning på Stora Holm. Det är otroligt många förare i Västsverige som har minnen från sin utbildning på halkbanan i Säve på Hisingen.

Den 20 september bjuder Stora Holm Trafikövningsplats in till ett stort jubileumskalas, för att fira 50 år som trafikövningsplats. Men platsen och övningsbanorna har en längre historia än så. Det är också en del av Göteborgs framgångssaga inom fordon och mobilitet.

För snart 70 år sedan var det här Volvo etablerade sin första provbana. Här skrevs svensk industrihistoria med testkörning av biltillverkarens ikoniska modeller och utprovning av säkerhetsdetaljer som skulle prägla varumärket under flera decennier. 2024 har Stora Holm Trafikövningsplats utvecklats till att också vara en resurs för forskningen på Chalmers och i näringslivet, berättar NTF i ett pressmeddelande.

I mitten av 1950-talet började Volvo Personvagnar anlägga sin testbana på Stora Holm, som sedan skulle bli en av Sveriges allra första halkbanor. Här har den nya skakbanan färdigställts. Foto: VOLVO

Stora Holm Trafikövningsplats ägs av den ideella föreningen NTF Väst som arbetar för en säker och hållbar trafik. Tillsammans utgör verksamheterna i dag en ”viktig tillgång för Västsveriges kompetenskluster inom mobilitet och trafiksäkerhet”, som man själva beskriver det.

Som en del i jubileumsfirandet har Stora Holm tagit fram en jubileumsskrift i reportageform som spänner över mer än 50 år av trafiksäkerhetsarbete. Från tiden när Sverige införde högertrafik, till aktuell forskning och en verksamhet med stor framtidspotential.

Gunnar Engellau var Volvos vd under 15 år när bilmärket från Göteborg tog steget ut i världen. Stora Holm var företagets provbana. Foto: VOLVO CARS

”Halkan” blev obligatorisk på 1970-talet

Inför högertrafikomläggningen (ja, ni yngre kanske inte vet att vi hade vänstertrafik i Sverige till andra halvan av 60-talet!) var Trafikingenjören Einar Dittmer högertrafikgeneral i Göteborg inför det stora sidbytet i trafiken 3 september 1967. I jubileumstidskriften berättar hans son om när 1 000-tals göteborgare bjöds in för att öva på halkkörning i norra Göteborg:

— Jag och min äldre bror var volontärer, vi ställde ut koner på isen. Företag lånade frikostigt ut bilar och andra fordon till instruktörerna.
— Jag hade ju inte körkort, så för mig blev det första gången jag fick köra bil. Det var väldigt kul. Jag var väl 15 år.

Då fick du sladda runt på isen som femtonåring?
— Det fick jag göra eftersom det inte var på allmän väg. Men det var inte helt lätt.

På 1970-talet blev halkan sedan en obligatorisk del av körkortsutbildningen så när Volvo hade växt ur kostymen på sin testbana på Hisingen och byggt klart sin nya anläggning i Hällered blev det naturligt att förlägga ”halkan” i Säve. Volvo skänkte sin testbana och utöver det även pengar till Göteborgs kommun, pengar för att bygga ett trafikövervakningstorn på platsen, totalt stod de för en kostnad på 500 000 kronor – en stor summa vid tillfället. Kommunen lät sedan Göteborgs trafiksäkerhetsförening driva verksamheten på banan.

Sedan dess har 100 000-tals göteborgare gjort ”halkan” på Stora Holm.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

Foto: Volvo/Volvo Cars/NTF Väst

LÄS MER:

Lämna ett svar