Hisingens största community i sociala medier passerar ”magisk” gräns – nu fler än 33 333!

Facebook-gruppen ”Vad händer på Hisingen?” har nu passerat ännu en storslagen gräns. Gruppen är Hisingens största community i sociala medier och fortsätter att växa med stadig takt:
— Vi tyckte att 22 222 var häftigt så då måste jag nog säga att det är rent ut sagt magiskt att se hela 33 333 medlemmar i gruppen nu!, säger HelaHisingen:s publisher Markus Hankins.

Hisingens lokala nyhetssajt HelaHisingen.se startade under början av 2020-talet ett gäng grannskapsgrupper på Facebook som redaktionen tyckte saknades. De heter allt från ”Vad händer på Backaplan” till exempelvis ”Vi som bor i Hisings Backa (eller gjorde det förr)”, Vad gör polisen på Hisingen? – till den största av alla: ”Vad händer på Hisingen?”.

Det är den sistnämnda som nu har fler än 33 333 medlemmar och därmed är Hisingens absolut största community inte bara på Facebook – utan samtliga existerande sociala medier.

— Vi har skiljt oss åt från många andra grann-grupper som bara vill håva in medlemmar och tackar ja till alla som vill ta sig in. I stället har vi granskat varenda enskild medlem rätt så tufft innan vi accepterat att kontot fått komma in i gruppen. På det här sättet har vi fått en väldigt skön blandning av människor där antalet bot:ar och spam-, porr- och reklamkonton är väldigt lågt jämfört med i många andra stora grupper, förklarar Markus Hankins.

”Vi älskar den tvåvägskommunikation som finns”

Till skillnad från på de flesta tidningars och mediehus Facebook-konton, är det inte bara envägskommunikation från en sociala medier-redaktör eller i vissa fall en redaktion som når följarna på Hisingen. HelaHisingen.se har förvisso en Facebook-sida – men mer tid och resurser läggs ner på att moderera och ta hand om den stora gruppen – där även alla medlemmar kan publicera innehåll.

— Det innebär att alla våra medlemmar kan delta med egna poster, kommentarer och känna sig delaktiga på ett sätt som man inte får på en företagssida på Facebook. Sånt har sitt syfte med, men vi älskar den tvåvägskommunikation som finns med följarna och läsarna i ”Vad händer på Hisingen?”, säger Markus Hankins.

Headern i gruppen ”Vad händer på Hisingen?” känner många igen efter dess stora tillväxt av medlemmar på 2020-talet.

I första hand är ”Vad händer på Hisingen?” tänkt att besvara just den frågan, med hjälp av tips, artiklar, nyheter och Facebook-events som Hisingsbor och HelaHisingen.se publicerar för att informera varandra om vad som är ”på g” i stadsdelarna på ön. En rätt så strikt lista med regler i gruppen ser till att en del annars vanligt förekommande ämnen, som vad blåljusbilar gör, var stulna cyklar är och hittat eller borttappat – i stället styrs till systegruppen ”Vad gör polisen på Hisingen?”.

Dessutom är reklamposter bannlysta, enbart partners till HelaHisingen.se, ideella föreningar eller poster vars innehåll bedöms ha stort allmänintresse tillåts inom den kategorin. Ofta skapar poster i gruppen intensiva diskussioner och leder även med jämna mellanrum till journalistik hos HelaHisingen.se.

— Då lyckas vi som bäst, egentligen. När en person tipsar eller är arg på något i en Facebook-post och vi kan snappa upp det och uppmärksamma det på nyhetssajten, i sociala medier och alla andra kanaler vi når ut till så blir det stort lokalt fokus på det som våra följare tycker är viktigt eller intressant, säger HelaHisingens Markus Hankins.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER:

Lämna ett svar