LISTAN: Tyska matjätten Lidl:s storoffensiv – vill öppna sex nya mataffärer på Hisingen!

Det kan bli den största mataffärssatsningen som någonsin skett på Hisingen – när tyska jätten Lidl vill öppna hela sex nya butiker i allt från Torslanda till Hisings Backa under de kommande åren.
— Vi äger merparten av våra fastigheter, men om man vill hitta nya stadsnära etableringar måste vi vara mer flexibla. Det kan till exempel vara att hyra en fastighet eller att bli en del av ett projekt med många olika butiker, säger Lidls Sverige-VD Jakob Josefsson till DN.

Matkampen på Hisingen fortsätter. Om den tyska matjätten får som de vill blir det 28 nya butiker i Göteborg, Bohuslän och övriga Västsverige. Av dessa kan hela sex nya butiker hamna på Hisingen, då man söker lokaler i ”Hisingen norr” (Kärra eller Bäckebol), Hisings Backa, Backaplan, Lindholmen/Eriksberg, Torslanda/Amhult och Björlanda/Säve-området.

Kedjan har redan i dag två butiker på Hisingen, i Lundby (Hildedal) och Biskopsgården (Sommarvädersgatan) så en expansion av det slag de vill göra skulle innebära att kedjan totalt kan få åtta butikslägen runt om på Hisingen.

På kartan över placeringarna där Lidl skulle vilja ha lokaler har de markerat samtliga Hisingens större köpcentrum eller affärsområden: Bäckebol, Amhult, Backaplan och Eriksberg. Utöver det vill man även ha en butik i Björlanda, där det kommer att byggas ett centrum – samt i Hisings Backa.

Så här annonserar företaget via LinkedIn om att de jagar nya lokaler för sina butiker:

Annonsen: Lidl söker lägen för nya butiker på 28 platser i Västsverige – varav sex ligger på Hisingen. Foto: LINKEDIN

Vad gäller Lindholmen/Eriksberg-alternativet har HelaHisingen.se tidigare uppmärksammat att det finns lång gånga planer för en ny matbutik i en av Götaverkens gamla varvslokaler, samt planer på att en av butikslokalerna i nya Karlastaden ska inhysa en mataffär.

Dessutom händer en hel del i Backaplan-området som bekant ska omvandlas till tätbebyggd stad under kommande decennier, vilket kan öppna för nyetableringar av den typ Lidl är ute efter. Samtidigt kikar Lidl uppenbarligen efter lokaler i både norra Torslanda (omkring Skra Bro i Björlanda) och södra Torslanda omkring Amhult.

Om det blir så kan Torslanda, Hisings Backa och Lundby ha flera Lidl-butiker i respektive stadsdel om några år.

Målet: Vill upp till 300 butiker i Sverige

Lidl fick stor uppmärksamhet tidigare under 2023 när kedjan sänkte priserna på 100 varor från 27 mars. De ”frös” priserna i ”minst två månader” just när matpriserna sköt i höjden som mest, vilket följdes av liknande initiativ hos konkurrenterna, men också kommentarer:

— Jo, vi har ju fått höra att 100 produkter är väl inget i en stor butik, men för oss med 2 600 produkter är det ganska mycket. Och nu blir det ju ännu mer, säger Jakob Josefsson till DN.

HelaHisingen.se gjorde en prisjämförelse i samband med detta och såg hur deras uppmärksammade prissänkning slog ut för kunderna. Då var 4 av 5 jämförbara varor billigare hos Lidl och kunderna kunde tjäna 51 kronor bara på den matkassen med sex produkter hos Stora Coop. En fördel som bolaget fått genom att dumpa priset på utvalda varor, som en taktik för att vinna marknadsandelar från andra butiker.

Om de vinner andelar med sina ofta lägre priser återstår att se, för den stora satsningen kostar även pengar för bolaget.

— Nej, detta kostar oss, vi tar av marginalen. Vi har ju också ganska mycket varor från Tyskland, så eurokursen jobbar emot oss, säger VD:n Jakob Josefsson.

Totalt söker Lidl lokaler för nya butiker på 91 platser runtom i Sverige. I dag har de 205 butiker men vill alltså upp till 300 mataffärer i Sverige. Någon exakt tidsplan för när de ska nå detta mål vill bolaget dock inte sätta.

Redaktionen
tips@helahisingen.se

LÄS MER: