Till helgen öppnar Hisingens nybyggda gata – men köerna fortsätter
Nu öppnar Andromedagatan, den nya gata som byggts mellan Karlastaden och Norra Hamnbanan. Tanken är att den ska avlasta trafiken i området och minska de omfattande köerna till Lindholmen.
Varje morgon är det långa bilköer för att ta sig in till Lindholmen, något som Hela Hisingen rapporterat om tidigare. Samtidigt förväntas antalet personer som bor och arbetar här öka med tiotusentals. För att underlätta trafiksituationen arbetar Göteborgs stad på olika avlastningar. För ett par veckor sedan, till exempel, öppnade en ny parkeringsplats för att minska antalet bilar som cirkulerar i området.
— Parkeringen är tänkt att avlasta centrala Lindholmen och minska mängden bilar som cirkulerar. Här finns också både Styr&Ställ-cyklar och elsparkcyklar så går det ju fint att lämna bilen här och fortsätta med annat färdmedel om man har en bit kvar till sin målpunkt, sa Elisabeth Nilsson, enhetschef på Göteborgs Stads Parkering och den som varit ansvarig för projektet, till Vårt Göteborg.
Ansluter till den nya rondellen vid Regnbågsgatan
Och nu är det dags för nästa steg i samband med byggnationen av Karlastaden. Den 14 maj öppnar den nya gata som byggts mellan Karlastaden och Norra Hamnbanan: Andromedagatan. Det är en ny sträckning av Polstjärnegatan som ansluter till den nya rondell som lagts vid Regnbågsgatan.
”I samband med att gatan började byggas i höstas stängdes en del av Polstjärnegatan/Karlavagnsgatan och trafiken har sedan dess letts om via Lindholmsallén. Men från den 14 maj går det alltså att köra via Andromedagatan istället”, skriver Trafik Göteborg i ett pressmeddelande.
Dock har gatan ingen gång- eller cykelbana och den trafikeras inte heller av kollektivtrafik.
”Det kommer att vara en trafikpåverkan framöver. Det går inte att komma ifrån”
Flera byggen pågår just nu på olika håll på Lindholmen. Ett av de största är Senekes bygge av Karlatornet och det omkringliggande Karlastaden. I den nya stadsdelen planeras åtta kvarter och det byggs hotell, handel och service, förskola samt över 2 000 lägenheter. Beräkningen hos byggföretaget Serneke, som äger Karlatornet ihop med fastighetsjätten Balder, är att mellan 20 000-30 000 personer som jobbar, bor eller besöker skyskrapan och den omgärdande stadsdelen ska passera en normaldag.
David Palmqvist är biträdande projektledare för spårutbyggnaden på Lindholmen och har tidigare haft ansvar på Trafikkontoret för den övergripande planeringen av Lindholmen. Han har tidigare sagt till Hela Hisingen att de arbetar de med olika etapper för att motverka köerna:
— Flera andra exploateringar planeras på Lindholmen och Karlastaden är bara en liten del av det. Det kommer bli en väldigt stor utmaning för människor att ta sig till och från Lindholmen. Det är vi medvetna om och försöker åtgärda i olika etapper. Det kommer att vara en trafikpåverkan framöver. Det går inte att komma ifrån.
Henrietta Johansson
henrietta@helahisingen.se
LÄS MER: